Любі діти! Запрошуємо вас помандрувати разом з нами найцікавішими місцями України та поринути в історію нашої країни.
Києво-Печерська лавра
Софіївський собор у Києві
Софіївський собор у Києві є однією з найголовніших визначних пам'яток столиці. Крізь століття він несе свою історію і велично підноситься поруч з однойменною площею, грає золотим світлом куполів під українським небом. Але мало хто знає, скільки цікавих фактів приховано в цій святині.
Софіївський собор у Києві є найдавнішим уцілілим пам'ятником з часів Русі. Досі ведуться дискусії з приводу дійсного віку Софії, але на офіційному рівні затверджено: вона була створена князем Володимиром у 1011 році, а значить, цьогоріч їй виповнилося вже понад 1000 років!
Дзвіницю Софіївського собору збудував гетьман Іван Мазепа. Її висота сягає 76 м, і в ній досі зберігається великий дзвін "Мазепа" вагою 13 тонн і заввишки 1,25 метра, який відлили в далекому 1705 році за замовленням та на кошти гетьмана.
Софіївський собор прикрашає одне з відомих та рідкісних мозаїчних зображень Оранти - Богоматері з піднятими в молитві і розкинутими в сторони руками. Її також називають Незламна Стіна.
Софіївський собор - скарбниця фресок і мозаїк XI століття! Фрески тут укривають 3 тис. кв. м, а мозаїки - 260 кв. м. Більшість із них мають релігійний зміст: в основному це молитви з проханням помилувати ту чи іншу людину.
За часів радянської влади головний іконостас Софії, Царські ворота, практично повністю відправили на переплавку, залишивши лише 11 фрагментів. Тільки в 2008 році іконостас відновили за малюнками, що збереглися. На це пішло 104 кг срібла.
Золоті ворота. Київ
У центрі Києва, неподалік від Софіївського собору, розташована відома пам’ятка оборонної та сакральної архітектури Київської Русі – Золоті ворота. Як і Софія Київська, Золоті ворота належать до найдавніших споруд Східної Європи. Пам’ятка згадується у відомій літописній статті 1037 року, що розповідає про будівничу діяльність князя Ярослава Мудрого: “Заложив Ярослав город – великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву святої Софії, Премудрості Божої, митрополію, а потім церкву на Золотих воротах, кам’яну, Благовіщення святої Богородиці.. Після цього монастир святого Георгія (Побідоносця) і (монастир) святої Орини…” Цим записом літописець підсумував будівничі заслуги Ярослава за весь період його правління. В науці забудовану цими спорудами територію давнього Києва прийнято називати “містом Ярослава”.
Проте новітні дослідження Надія Нікітенко доводять, що будівництво київських укріплень із Золотими воротами було розпочате ще Володимиром Великим, а завершене його сином Ярославом Мудрим. Як і Софійський собор, укріплення із Золотими воротами виникли наприкінці правління Володимира – на початку князювання Ярослава. Якщо Володимир побудував Золоті ворота, то Ярослав звів на них церкву Благовіщення, освячену в 1022 році. Тож до цього часу територія Верхнього Києва була розширена й оточена новими грандіозними оборонними валами. За параметрами оборонні споруди “міста Ярослава” не мали рівних у давньоруській міській фортифікації. Довжина валів “міста Ярослава” становила 3,5 км. Вали прикривали територію Верхнього Києва (“міста Володимира” і “міста Ярослава”), охоплюючи площу в 80 га.
У системі укріплень “міста Ярослава” літопис згадує троє воріт: Золоті, Лядські й Жидівські (Львівські). І тільки Золоті ворота були кам’яними. Ця споруда була не лише найпотужнішою ланкою в системі укріплень стародавнього міста, але й головним парадним в’їздом до Києва. Саме цими воротами в’їжджали посли з Візантії та інших держав Європи й Сходу, які намагалися встановити дружні зв’язки з Київською Руссю. Під цими склепіннями входили до міста учасники воєнних походів зі славою й здобиччю. Через Золоті ворота урочисто в’їжджало посольство французького короля Генріха I Капетінга сватати дочку Ярослава Мудрого – Анну.
Золоті ворота являли собою бойову вежу із проїздом, яку вінчала надбрамна церква Благовіщення. Тип будівлі, що поєднує у собі ворота й храм, цілком імовірно, запозичений з Візантії. Так, візантійський історик XI ст. Іоанн Скілиця повідомляє про будівництво в другій половині X ст. церкви Спасителя над воротами Халки – входом до палацу візантійських імператорів у Константинополі. Але існує думка, що надбрамні храми – споруди, властиві винятково давньоруському зодчеству. Історик архітектури Юрій Асєєв вважав, що “будівництво надбрамних церков не було типовим для візантійської архітектури. Не характерне воно й для Європи цього часу”.
Острів Хортиця
У центрі Києва, неподалік від Софіївського собору, розташована відома пам’ятка оборонної та сакральної архітектури Київської Русі – Золоті ворота. Як і Софія Київська, Золоті ворота належать до найдавніших споруд Східної Європи. Пам’ятка згадується у відомій літописній статті 1037 року, що розповідає про будівничу діяльність князя Ярослава Мудрого: “Заложив Ярослав город – великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву святої Софії, Премудрості Божої, митрополію, а потім церкву на Золотих воротах, кам’яну, Благовіщення святої Богородиці.. Після цього монастир святого Георгія (Побідоносця) і (монастир) святої Орини…” Цим записом літописець підсумував будівничі заслуги Ярослава за весь період його правління. В науці забудовану цими спорудами територію давнього Києва прийнято називати “містом Ярослава”.
Проте новітні дослідження Надія Нікітенко доводять, що будівництво київських укріплень із Золотими воротами було розпочате ще Володимиром Великим, а завершене його сином Ярославом Мудрим. Як і Софійський собор, укріплення із Золотими воротами виникли наприкінці правління Володимира – на початку князювання Ярослава. Якщо Володимир побудував Золоті ворота, то Ярослав звів на них церкву Благовіщення, освячену в 1022 році. Тож до цього часу територія Верхнього Києва була розширена й оточена новими грандіозними оборонними валами. За параметрами оборонні споруди “міста Ярослава” не мали рівних у давньоруській міській фортифікації. Довжина валів “міста Ярослава” становила 3,5 км. Вали прикривали територію Верхнього Києва (“міста Володимира” і “міста Ярослава”), охоплюючи площу в 80 га.
У системі укріплень “міста Ярослава” літопис згадує троє воріт: Золоті, Лядські й Жидівські (Львівські). І тільки Золоті ворота були кам’яними. Ця споруда була не лише найпотужнішою ланкою в системі укріплень стародавнього міста, але й головним парадним в’їздом до Києва. Саме цими воротами в’їжджали посли з Візантії та інших держав Європи й Сходу, які намагалися встановити дружні зв’язки з Київською Руссю. Під цими склепіннями входили до міста учасники воєнних походів зі славою й здобиччю. Через Золоті ворота урочисто в’їжджало посольство французького короля Генріха I Капетінга сватати дочку Ярослава Мудрого – Анну.
Золоті ворота являли собою бойову вежу із проїздом, яку вінчала надбрамна церква Благовіщення. Тип будівлі, що поєднує у собі ворота й храм, цілком імовірно, запозичений з Візантії. Так, візантійський історик XI ст. Іоанн Скілиця повідомляє про будівництво в другій половині X ст. церкви Спасителя над воротами Халки – входом до палацу візантійських імператорів у Константинополі. Але існує думка, що надбрамні храми – споруди, властиві винятково давньоруському зодчеству. Історик архітектури Юрій Асєєв вважав, що “будівництво надбрамних церков не було типовим для візантійської архітектури. Не характерне воно й для Європи цього часу”.
Острів Хортиця – найбільший острів на Дніпрі, унікальність якого – у рідкісному поєднанні на одній території різноманітних природних комплексів, пам’яток геології, культури, історії…
Основу найбільшого острова на Дніпрі (довжина 12км, ширина, в середньому, 2,5 км, загальна площа – 2360 га) складають граніти і гнейси, яким близько двох мільярдів років. Природна унікальність Хортиці в тому, що тут у мініатюрі представлені зразки всіх ландшафтних зон України.
Дуже важливою та значущою є історична спадщина цього краю. Саме тут, за однією з версій, навесні 972 року загинув Київський князь Святослав Ігоревич – одна з найяскравіших постатей давньої історії України. Вважається, що з Хортиці вирушали у козацькі походи проти поляків оспівані українським народом Северин Наливайко, Іван Сулима. Бував тут і гетьман Петро Сагайдачний зі своїм військом. Саме на Хортиці Богдан Хмельницький отримав підтримку реєстрових козаків у часи Визвольної війни у 1648–1654 рр.
Розкопки, проведені археологами заповідника, дають підстави стверджувати, що один із прототипів Запорозької Січі, її предтеча, існувала на Хортиці біля плавневої частини. Саме тут виявлено військове поселення Х–ХІV ст., а окремі знахідки (зброя, кераміка) свідчать про те, що коріння цього унікального об’єкта сягає глибше на кілька століть. У п’яти досліджених „напівземлянках” (археологи називають їх „куренями”) мешкали оборонці не лише Хортиці, а й частини південних рубежів тогочасної української держави.
Одеський національний театр опери й балету
Театр опери і балету по праву можна назвати старійшиною серед цілого ряду його культурних установ.
Будівля Одеського театру виконана в стилі віденського “бароко”, який був основним в європейському мистецтві з кінця XVI і до середини XVIII століття. Над фасадом підноситься скульптурна група, що зображає одну з муз – покровительку мистецтва Мельпомену. Трохи нижче розташовані скульптурні групи, також на сюжети із стародавньої міфології. Внизу, біля центрального входу, на високих постаментах встановлені дві скульптурні групи, які втілюють Комедію і Трагедію: зліва – фрагмент трагедії Евріпіда “Іполит”, справа – епізод з комедії Арістофана “Птахи”.
Найкрасивіша частина будівлі – це зал для глядачів. Архітектура його витримана в стилі французького “рококо”. розкішно прикрашений різними ліпними орнаментами з тонкою позолотою. Особливий інтерес викликає стеля.
У основу її композиції встановлені чотири картини художника Лефлера у вигляді медальйонів. На них зображені сцени з творів Шекспіра: “Гамлет”, “Сон в літню ніч”, “Зимова казка” і “Як вам це сподобається”. Вражає витонченістю ажурних деталей велика люстра в центрі стелі. У залі і у всіх ярусах багато різноманітних ліпних прикрас. З особливою витонченістю виконане ліплення в ярусах, бічних вестибюлях і уздовж проходів, що ведуть до лож. Оригінально і винахідливо зроблені світильники, канделябри і орнаменти бронзових інкрустацій.
Мабуть, у жодному театрі немає виготовленої з таким смаком завіси, ескіз якої створив найбільший театральний художник А. Головін. Площа сцени 500 кв.метрів. Унікальна акустика дозволяє доносити навіть шепіт з сцени в будь-якій куточку залу. Одна з визначних пам’яток театру залу – люстра. Півтори тонни – такою була вага старої люстри. Дві тонни двісті кілограм – вага нинішньої. Вона – точна копія, яка прикрасила зал нового театру в 1887 році. А важче тому, то виготовлена з міцніших і важчих сплавів.
Театр цікавий не тільки своєю архітектурою, але і багатою творчою біографією. Театру належить велика заслуга в розвитку музичної культури на Півдні нашої країни. Тут виконували свої твори П. І. Чайковській, Н. Ф. Римський-Корсаков, С.В.Рахманінов, Ежен Ізаї, Пабло Сарасате і інші. Виступали всесвітньо відомі артисти: Федір Шаляпін, Соломія Крушельницька, Антоніна Нежданова, Леонід Собінов, Тітто Руффо, Баттістіні, Джеральдоні, танцювала перша балерина світу – Ганна Павлова. У 1926 році театру було присвоєноно звання “Академічний”.
Олеський замок
Пам’ятка архітектури ХІІІ-ХУІІІ ст. У 2-й пол ХУ ст. Олеський замок перестав бути оборонною спорудою і перетворився у резиденцію магнатських родів – Даниловичів, згодом Собеських, Жевуських. У 1629 році в Олеському замку народився майбутній король Польщі Ян ІІІ Собеський.
Експозиція замку представляє вітчизняне мистецтво Х-ХІХ ст. Тут зібрано ікони, безцінні твори живопису, скульптури, ужиткового мистецтва (зокрема, меблі та гобелени). Особливу вартість має збірка скульптури ХУІ-ХУІІІ ст., українського портрету ХУІ-ХІХ ст. В комплекс, крім замку, входить колишній монастир капуцинів з костелом св. Йосифа (1739 р., архітектор – Мартин Добравський). В монастирі розташована експозиція ренесансної скульптури, є виставкові зали та студійні фондосховища, в яких зберігаються колекції дерев’ної скульптури 15-20 ст.
Немає коментарів:
Дописати коментар